Trots op Kernenergie

Wat als alle personenauto’s elektrisch waren

Hoeveel vermogen zou er nodig zijn als alle personenauto’s van nu in Nederland op elektriciteit zouden rijden. Het lijkt een theoretische vraag maar dit is waar we gespreid over de komende 10 jaar naar toe willen.

Volgens het CBS reden personenauto’s in Nederland in 2019 122,5 miljard kilometer per jaar.  Een Tesla model 3 verbruikt officieel 145 Wh per kilometer. Dit is het officiële getal van de fabriek en waarschijnlijk gemeten onder ideale omstandigheden. Het is bekend dat op een koude winterdag als ook de inzittenden verwarmd willen worden het verbruik wel bijna het dubbele kan zijn. Ervaringen van Tesla M3 rijders is te vinden op de teslafacts website en daaruit komt een realistischer getal van 180 Wh per kilometer naar voren. Niet iedereen zal ook een Tesla kopen en misschien zijn de Japanse en Koreaans autofabrieken straks in staat nog zuiniger rijdende auto’s te maken. Laten we conservatief zijn en een verbruik van 165 Wh per kilometer aanhouden.

Als alle auto’s dan elektrisch zouden zijn zou hiervoor  122,5 miljard x  165 = 20 TWh per jaar aan energie nodig zijn.

  • Dit is evenveel als 13 maal het Fryslan windpark . Het windpark in Friesland staat voor de kust van Friesland nog net in het IJsselmeer. Het bestaat uit 89 windturbines van elk 4,3 MW die met een capaciteitsfactor van 45% op papier 1,5 TWh/jaar produceren.
  • Het is ook evenveel als een zonneweide van 20 km bij 20 km. Een zonneweide levert gemiddeld 500 MWh per jaar per hectare bij een capaciteitsfactor van 11%. Er is dus 40,000 ha nodig ofwel 400 km2 ofwel een weide van 20 km bij 20 km, logistieke ruimte niet meegerekend. Dit is evenveel als het oppervlak van alle Nederlandse waddeneilanden bij elkaar.
  • Het is ook 5,2 keer wat de kerncentrale van Borssele per jaar kan produceren. De centrale heeft een vermogen van 485 MW en met een capaciteitsfactor van 92% levert dat 3,3 TWh per jaar op.
  • Het is minder dan de helft van wat de Barakah kerncentrale in de UAE kan produceren. Deze nieuwe centrale heeft 4 APR1400 reactoren van Koreaans makelij. Elke rector is 1400 MW en produceert jaarlijks 11 TWh.

 

Hierbij moet nog worden opgemerkt dat alleen 13 maal Fryslan of een 400 km2 zonneweide alleen niet genoeg zouden zijn. Voor als de wind niet hard genoeg waait of voor als de zon niet schijnt is er een alternatief nodig om continu de elektrische auto’s te kunnen opladen. Een combinatie van windturbines en zonneweides en kernenergie zou die leveringszekerheid kunnen bieden.

Voor de goede orde, vrachtverkeer is niet meegerekend. Volgens het CBS reden bestelbusjes in 2017 17 miljard en varchtwagens en bussen 12,5 miljard kilometers. Samen dus 30 miljard kilometer. Deze zwaardere voertuigen hebben echter een ander verbruik en kunnen nog niet in alle gevallen eenvoudig op elektrisch rijden overschakelen.

 

Thema's

Veiligheid